Posted on

Hålla ett event – kommunicera med din personal

Det är flera bitar som måste fungera perfekt när du ska hålla i större event. Det är ofta flera delmoment som måste tas igenom och det är viktigt att allting går smidigt och som du har planerat. I normala fall är du kanske inte ensam om att hålla i eventet utan har ett antal medarbetare som hjälper till. Det är väldigt viktigt att du kan kommunicera med medarbetarna och att de kan kommunicera med dig på ett tydligt och lätt sätt. Det finns flera olika hjälpmedel som ni kan använda er av för att ditt event ska gå smidigt till.

Kommunikationen är väldigt viktig oavsett om du och medarbetarna befinner er bredvid varandra eller på ett större avstånd från varandra. Ett par trådlösa hörlurar kan vara en smart sak att investera i. Alla som hjälper till med eventet kan då lätt komma i kontakt med de andra medarbetarna. Hörlurarna sitter dessutom skönt i öronen och de är i stort sett osynliga för gästerna. Om det är ett utomhusevent så kan det vara bra att välja hörlurar som är vatten- och fukttäta, ifall det skulle bli regn. Kort sagt finns det trådlösa hörlurar för de flesta tillfällen och i varierande prisklasser.

Sociala medier under eventet

Vissa väljer att använda sig av sina sociala medier under ett event. Då kan det vara bra att välja ut en viss hashtag i förväg som ni kan använda er av. Sociala medierna gör det även möjligt för alla gäster att hålla sig informerade av vad som händer och sker. Ett tips är att publicera hashtagen samtidigt som inbjudningarna skickas ut. Då kan gästerna lätt hålla den i tanken. Det blir även lättare för alla som är på eventet att hitta information och eventuella bilder. Det svåra kan vara att hitta en hashtag som inte redan finns. Lägg gärna lite tid på att hitta en unik hashtag då det är roligare ifall du hittar en som gör att du och ditt event sticker ut i mängden.

Kommunicera via en gruppchatt

Mobiltelefonen är något de flesta alltid har med sig. Om alla medarbetare på eventet har med sig sin mobiltelefon kan ni kommunicera via en gruppchatt. Det finns kostnadsfria appar, till exempel WhatsApp som ni kan använda istället för att skicka sms. Allt du behöver göra är att bjuda in alla medarbetare till chatten och informera dem om hur det fungerar. Sedan kan ni snabbt och lätt kommunicera med varandra.

Ett gruppsamtal kan även fungera i nödfall. Med tydliga och raka kommunikationsvägar kommer det bli mycket lättare för dig och dina medarbetare att hjälpa varandra ifall det skulle hända någonting. När eventet är över kan ni sedan utvärdera och se vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *